Tonery – 16 02 16 czy 16 02 14, jaki kod odpadu?
Ostatnimi czasy zauważyliśmy, iż w trakcie odbiorów coraz częściej pojawia się problem z odpowiednim przyporządkowaniem kodu odpadu do tonerów, pochodzących z drukarek, ale oddawanych oddzielnie.
Z wielu stron słyszy się, że odpowiednim dla tonerów kodem byłby kod 16 02 16 – czyli „Elementy usunięte z zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15 lub kod 08 03 18 – Odpadowy toner drukarski inny niż wymieniony w 08 03 17, takie przypisanie kodów odpadu do tonerów jednak jest błędne.
Ustawa z 11.09.2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688) – dalej u.z.s.e.e., mówi, że tonery są uznawane za sprzęt elektryczny i elektroniczny, zatem tonery powinny być klasyfikowane pod kodami odpadów odpowiednimi dla zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, czyli 16 02 14 ewentualnie 20 01 36 jeśli pochodzą z gospodarstw domowych.
Kod 08 03 18 skreślamy od razu, gdyż jest to odpad opisany w katalogu odpadów jako: 08 03 Odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania farb drukarskich. Pod tym kodem zapisujemy proszek drukarski pochodzący z drukarni przemysłowych etc.
Co z kodem 16 02 16?
Do końca roku 2015 tonery pochodzące z drukarek mogły być traktowane jako kod odpadu 16 02 16, natomiast po wejściu nowej dyrektywy UE dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4.07.2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. UE L 197 z 24.07.2012 r., s. 38) – dalej dyrektywa 2012/19/UE tonery, kartridże czy tusze uznaje się za zużyty sprzęt, tym samym należy stosować kod 16 02 14 dla tonerów i kartridży.
Witam.
Przeczytałam podany wyżej link, ale nadal mam wątpliwości co do klasyfikacji zużytych tonerów z drukarek biurowych, bo artykuł nie odpowiada jednoznacznie na te wątpliwości. W Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów jest kilka podobnych kodów i o których jest w artykule – niektóre oznaczone * jako niebezpieczne, inne jako bezpieczne – 16 02 13*, 16 02 14, 16 02 15*, 16 02 16 oraz 20 01 35*, 20 01 36. O ile zgodzę się, że kodu 16 02 16 i 16 02 15* dotyczą odpadów przetwarzanych w zakładzie przetwarzania, to nadal pozostają 4 kody do wyboru, w tym 2 oznaczone jako niebezpieczne. Skąd ja mam wiedzieć czy zużyty toner, który wyjmuję z biurowej drukarki np. laserowej HP, ma elementy niebezpieczne czy nie? Na pewno sam proszek do drukowania nie został całkowicie zużyty i jest on szkodliwy, ale czy jest “element niebezpieczny”? Nie rozbieram przecież tonera na części, nie badam, co w nim zostało, oddaje do utylizacji jako całość, więc jaki kod ma wybrać spośród 16 02 13*, 16 02 14, 20 01 35*, 20 01 36? Od klasyfikacji zależy, jaki limit odpadu wtedy przysługuje i jakie są obowiązki ewidencyjne.
W wydanych właśnie objaśnieniach prawnych Ministra Klimatu pojawia się takie zdanie o odpadach z biur – “Jako odpady komunalne można potraktować również zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny niezawierający składników niebezpiecznych np. czajniki oraz zużyte tonery niezawierające składników niebezpiecznych.” I to samo pytanie, co wyżej – skąd ja ma wiedzieć czy toner zawiera składniki niebezpieczne czy nie i mogę go potraktować jak odpad komunalny?
Dzień dobry,
W związku z tym, iż zużyty toner wpisuje się w nr 16 02 14, gdyż jest uznawany za sprzęt elektryczny, to czy w BDO muszę wypełniać dział IV “Działalność wynikająca z ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1466, z późn. zm.)” (oczywiście wg założeń BDO , gdy w roku przekroczy 5 kg)? Czy wystarczy, że w dziale XII podam tylko jego nr?
Witam.
W Dz.U. z 2015 r. poz. 1688 załącznik nr 5 PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW I CZĘŚCI SKŁADOWYCH ZUŻYTEGO SPRZĘTU mówi: 1. Ze zużytego sprzętu należy w pierwszej kolejności usunąć następujące niebezpieczne: substancje, mieszaniny oraz części składowe:
5) wkłady drukujące, płynne i proszkowe, a także tonery barwiące. Wkład drukujący po wyjęciu z drukarki jest tylko częścią składową z zużytego sprzętu czyli elementem usuniętym z zużytego urządzenia tj kod odpadu 16 02 16.
A Art. 2 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym mówi:
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do następującego sprzętu:
2) specjalnie zaprojektowanego i zainstalowanego jako część urządzenia, do którego nie stosuje się przepisów ustawy i który może spełniać swoją funkcję tylko jako część tego urządzenia; Tonery posiadające chip i te nieposiadające chipa nie będą działały poza drukarką, spełniają swoją funkcje jako część danego urządzenia.
Proszę odnieść się do mojego spostrzeżenia.
Zgadza się, w przypadku przetwarzania w zakładzie przetwarzania ZSEIE powstaje odpad 16 02 16, ale jeśli odpad jest odbierany od pierwotnego wytwórcy odpadów tj. np. z biura może i powinien zostać traktowany jako samodzielna elektronika podlegająca pod kod 16 02 14. 16 02 16 są to odpady powstające w wyniku przetwarzania, a żadna inna jednostka oprócz zakładu przetwarzania nie może sprzętu rozbierać bez wydanego pozwolenia na gospodarowanie odpadów.
Witam. Pisze Pan, że:
“…Ustawa z 11.09.2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688) – dalej u.z.s.e.e., mówi, że tonery są uznawane za sprzęt elektryczny i elektroniczny…”
Mam pytanie: W którym miejscu jest to napisane w ustawie? – Gdyż jest to kluczowe dla rozstrzygnięcia jak przypisywać pojemniki po tonerach czy tuszach.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Przperaszam, że posłużę się linkiem do innej strony ale tam jest to świetnie napisane: TU KLIKNIJ
Chyba chodzi o art. 3 ust. 1 lit. a):
“Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje: „sprzęt elektryczny i elektroniczny” lub „EEE” oznacza sprzęt, którego prawidłowe działanie uzależnione jest od dopływu prądu elektrycznego lub obecności pól elektromagnetycznych, oraz sprzęt służący do wytwarzania, przesyłu oraz pomiaru prądu i pól elektromagnetycznych i zaprojektowany do użycia przy napięciu nieprzekraczającym 1 000 woltów dla prądu przemiennego i 1 500 woltów dla prądu stałego”
A jaki kod zastosować w przypadku odpadu, w postaci zbiornika z tonerem wyposażonym jedynie w części mechaniczne?
Ale w podanym linku jest też informacja, że:
Jedynie wkłady do drukarek składające się tylko z tuszu czy proszku i zbiornika, bez części elektrycznych, nie są objęte zakresem stosowania dyrektywy 2012/19/UE.
Nie ma takiego zapisu. Ale ja też bym sklasyfikował toner (kartridż) z drukarki jako 16 02 14. 08 02 18 to raczej sam proszek, a 16 02 16 też nie, przecież nie usuwamy kartridża ze ZUŻYTEJ drukarki.
Pozdrawiam